dag 18 - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van Jos Geerse - WaarBenJij.nu dag 18 - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van Jos Geerse - WaarBenJij.nu

dag 18

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Mei 2012 | Frankrijk, Moissac

Hierbij de reconstructie van het in de cloud verloren gegane verslag. Ondanks een fikse onweersbui s'nachts prima geslapen op mooie vrij drukke camping. Vertrokken naar Moissac en misschien verder. Eerst de vestingbrug bekeken in Cahors zie foto. Het verhaal is dat de bouwer veel problemen had en ten einde raad een pact met de duivel sloot. Als de duivel zou helpen de brug af te bouwen hij de ziel van de bouwer zou krijgen. De bouwer was slim en plaatste de sluitsteen van de toren niet en de brug kwam dus nooit helemaal af. Op de plek van de sluitsteen zit nu een duiveltje. Misschien een idee voor Anton en Edwin als er problemen zijn bij Dalsfjord. De stad uit wat moeite met de route er klopte bijv. een wegnummer niet. Later kwam ik de twee Nederlandse dames weer tegen die natuurlijk dezelfde problemen hadden gehad. Via een in het algemeen vrij saaie route in Moissac aangekomen om een uur of 2. Als je denkt dat je inmiddels de mooiste timpaan en cloitre etc wel gezien zal hebben blijkt het in Moissac allemaal nog mooier te kunnen. Het mooiste voorbeeld van Romaanse bouwkunst volgens het boekje. Gaat dat zien (Gijs is daar waarschijnlijk al lang geweest). Als je bedenkt dat men in 1850 het cloitre wilde slopen om plaats te maken voor de trein zie je hoe onze visie op cultureel erfgoed is veranderd. Hoe Frankrijk dat onderhoud allemaal op moet brengen zonder het begrotingstekort groter dan 3% te laten worden is mij een raadsel. Inmiddels te laat om door te fietsen en het tot dan mooie weer leek te gaan veranderen. Dus tentje opgezet op camping aan oever van de Tarn waar het ook best druk was. Daarna nog even de kanaalbrug over de Tarn bekeken een mooi stukje weg- en waterbouwkunde. Vervolgens stad in waar het om een uur of vijf begon te regenen en nu 48 uur later regent het nog steeds. Omdat ik nu toch niks te doen heb is het verhaal wel wat langer geworden dan het origineel denk ik

• 21 Mei 2012 - 21:17

Carolien Hogg:

Lees dat je nog steeds met je werk bezig bent. Ach ja je bent ook maar net met pensioen.
    Je heb weer genoeg moois gezien zo te lezen.

• 22 Mei 2012 - 18:50

Ineke:

Jos, bedaankt voor die bloeeemen!,
    (ik hoop dat je mij bedoelde)
    Ze zijn inderdaad prachtig.
    Ook hier in Zoeterwoude zie ik op verschillende plekken de klaprozen opkomen.Dit dankzij het mooie weer.